Setan Bertopengkan Manusia



i) MENCURI DAN MEROMPAK

· Maksud mencuri :

§ Mengambil hak orang lain secara sembunyi yang disimpan ditempat simpanannya tanpa izin

· Maksud merompak :

§ Mengambil hak orang lain secara kekerasan yang disimpan ditempat simpanan tanpa izin

· Haram kerana ia perbuatan yang hina dan mengganggu ketenteraman masyarakat dan negara

· Islam mengenakan hukuman hudud iaitu memotong tangan pencuri sekiranya barang yang dicuri mencukupi kadar tertentu dan sabit kesalahan


i) MENIPU DAN BERBOHONG

· Maksud menipu:

§ Iaitu melakukan sesuatu untuk mendapatkan kepentingan diri sendiri atau memudaratkan orang lain.

· Maksud berbohong :

§ Tidak bercakap benar atau memalsukan fakta dan maklumat yang menyusahkan orang lain.

· Hukum : haram dan berdosa besar

· Ia boleh terjadi melalui kata-kata dan perbuatan seperti memalsukan dokumen, mencampurkan buah yang elok dengan yang busuk


SO, I GUESS KAU BUKAN PENCURI YANG HEBAT. DAN KAU SANGAT MEMALUKAN. KENAPA NAK MENCURI? TAK MAMPU BUAT CARA TAK MAMPU. JANGAN NAK MENYUSAHKAN ORANG LAIN DENGAN PERANGAI CELAKA KAU LA. SAKIT HATI SIAL, BYE.

15 comments:

nadira said...

uhhhh , hebat !

elya ashikin said...

ustaz sgt kau ni ! haha

aina ali said...

ayat dalam buku ict ng agame , haha

FS said...

ya ustaz ya hababiiiii ya maulana ya uskutttttt

Feeqa said...

apahal? barang di curik kah?

dhanial yahaya said...

sanar k dira, aku di belakang kau! haha

well elyaa, bakal ustaz kan -.-

ict celah mana aina oi?

ehem, jangan nak hababi sangat la nate FS

not mine, kawan i punya feeqa :P

Fazrina Mokhtar said...

agama boleh dpt A+ nih. haha.

dhanial yahaya said...

yeah! that bitch dah delete us from her friend list. wtf

DOLCEshasha said...

haha semua nak kata hang ustaz, ku pun sama la. hikhik.

dhanial yahaya said...

hahaha, mana mana pun boleh sha :D

atifah said...

ustaz danny cute lah bila cakap pasal agama ni

dhanial yahaya said...

Hikhik :D

.farah nadhirah. said...

really dhan ? mcm tak caye jee

dhanial yahaya said...

apa yang tak caya ntah!

mirara said...

nak mencuri belajar dari aku dulu , haha